poniedziałek, 1 czerwca 2020

ARTYKUŁ 57a VS KORONA WIRUS



Witam po długiej nieobecności , która jest spowodowana przygotowywaniem czegoś specjalnego. Na razie nie chce za wiele mówić , ale jak wyjdzie , to myślę , że będzie głośno o tym. 




Wróćmy jednak do spraw bieżących, sytuacja epidemii spowodowana koronawirusem doprowadził do odwołania wszystkich imprez masowych , w tym wielkich festiwali, Jednak sytuacja na tyle się poprawia,że kibice piłkarscy w Polsce będą mogli obejrzeć mecze na stadionach. Zostaje udostępnione im do 25 % ich pojemności. Trzeba pamiętać o wprowadzonym obowiązku zasłaniania twarzy w miejscach publicznych. Pojawia się pytanie : jak ten nakaz ma się do przewidzianego w ustawie o bezpieczeństwie imprez masowych zakazu zasłaniania twarzy?




Zapraszam do analizy tego zagadnienia.





Na początku warto zacytować wspomniany artykuł 57a:


"kto w miejscu i w czasie trwania masowej imprezy sportowej używa elementu odzieży lub przedmiotu w celu uniemożliwienia lub istotnego utrudnienia rozpoznania osoby, podlega karze ograniczenia wolności albo grzywny nie niższej niż 2000 zł".

Widać od razu , że pojawia się sytuacja, którą trzeba wyjaśnić. Decyduje tutaj  akt wyższej mocy. W tym przypadku przepis ustawy ma większą moc niż rozporządzenie o obowiązku stosowania maseczek. Ustawodawca określił, że jest to czyn niedozwolony jedynie wówczas, gdy sprawca dopuszcza się wykroczenia w celu uniemożliwienia lub istotnego utrudnienia rozpoznania osoby. Co do zasady zaś stosowanie np. maseczki ochronnej nie następuje w celu uniemożliwienia lub istotnego utrudnienia rozpoznania osoby, a celem realizacji obowiązku prawnego. Nawet jeśli jednak ten obowiązek nie zostałby wprowadzony rozporządzeniem, w mojej ocenie używanie elementów odzieży celem ochrony przed wirusem, czy nawet przed zimnem nie wypełnia wymogów czynu zabronionego z art. 57a u.b.i.m..

W ocenie Jakuba Majewskiego należy przyjąć, że członek służby porządkowej, który wydaje wchodzącemu na stadion kibicowi polecenie zdjęcia elementu zasłaniającego twarz uznaje w takiej sytuacji, że zachodzi przesłanka z art. 57a u.b.i.m. i np. maseczka ochronna istotnie utrudnia możliwość rozpoznania osoby np. przy weryfikowaniu jej wizerunku znajdującego się na dokumencie potwierdzającym tożsamość. Formalnie więc członek służby porządkowej ma prawo żądać od kibiców zdjęcia maseczki, okularów przeciwsłonecznych, czapki, kapelusza, kaptura etc., a oni mają obowiązek to polecenie wykonać (art. 54 ust. 1 u.b.i.m.).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz